Velsmurt apparat på forbundskontoret

Politiets Fellesforbund er en godt synlig aktør som setter dagsorden og som engasjerer seg i samfunnsmessige saker av særlig betydning for politietaten. Bakom er det en gjeng med dyktige tillitsvalgte og et velsmurt forbundskontor med både valgte og fast ansatte med mange ulike faglige bakgrunner.

Det er til enhver tid høyt tempo på forbundskontoret. Politiets Fellesforbund har et omfattende tilfang av saker, og spesielt de to siste årene har vi hatt mange store saker som har krevd mye ressurser. I tillegg tilbyr vi et bredt og omfattende kurs- og opplæringsprogram for våre tillitsvalgte.

Vi er svært bevisste den høye arbeidsbelastningen ved forbundskontoret og er derfor opptatt av å legge til rette for en best mulig og raus livsfasepolitikk. Politiets Fellesforbund skal være en arbeidsplass preget av stor frihet og selvstendighet, klare krav og mulighet for påvirkning og utvikling. Det er et stort fokus på faglig utvikling, mangfold, trivsel og arbeidsmiljø.

Medlemsfordeler

Politiets Fellesforbund jobber kontinuerlig for at vi skal kunne tilby gode og varierte medlemsfordeler. De to siste årene har vi optimalisert fordelene ved å avslutte lite brukte avtaler og heller fokusere på de merkantile avtalene som våre medlemmer kan få maksimalt utbytte av:

  • Forsikring: I 2024 inngikk vi en avtale med Landkreditt for konkurransedyktige forsikringer, spesielt innen bilforsikring med en unik toårig vilkårsgaranti
  • Bank: Unio har et samarbeid med Nordea som gir våre medlemmer tilgang til gunstige banktjenester som sikrer gode betingelser og økonomisk trygghet
  • OPRA – Operativ Rabatt: Denne populære portalen, med flere enn 100 tilbydere, gir medlemmene eksklusive rabatter og tilbud på en rekke produkter og tjenester

Gode forsikringsordninger

En av våre viktigste medlemsfordeler er forsikringene. Politiets Fellesforbund har gjennom mange år hatt Codan som forsikringsleverandør, men i 2022 ble Codan kjøpt opp av Tryg. Mange av våre medlemmer opplevde at prisene ble høyere. Det førte til at Politiets Fellesforbund gjennomførte en grundig anbudsprosess for alle medlemsforsikringene.

Valget falt på Landkreditt som hovedleverandør av de individuelle skadeforsikringene og kollektive innbo-, helse-, og ID-tyveri og ulykkesforsikringer. Når det gjelder kollektive personforsikringer og reiseforsikringer ble Storebrand, YouPlus (barneforsikring) og Gouda valgt. Vi har stor tro på at dette samarbeidet vil gi våre medlemmer enda bedre forsikringsfordeler.

Nytt regnskapssystem

I august 2023 byttet vi nytt lønnssystem fra Visma Lønn og over til den skybaserte løsningen Payroll. Overgangen var mer krevende og omfattende enn vi hadde sett for oss, men systemet fungerer godt og gir mange flere muligheter til å effektivisere lønnskjøringer. I september 2023 byttet vi til et skybasert regnskapssystem, Business NXT. Også her møtte vi på en del utfordringer, men vi opplever at vi nå har et regnskapssystem som både er funksjonelt og effektivt.

Økonomisk utvikling 

Politiets Fellesforbund oppfyller plikten til å sørge for betryggende kontroll med selskapets virksomhet, regnskap og formuesforvaltning. Forbundet har en sunn økonomi og god likviditet. I 2023 utbetalte vi 4 957 794 kr til 304 pensjonister, etterlatte og uføre fra vårt solidaritetsfond, mens det hittil i 2024 er utbetalt 4 390 558 kr til 254 stk.

I forbindelse med Unio-stat-streiken 24. mai til 5. juni 2024 er det foreløpig utbetalt 
9 394 258 kr.

Samling i Son

Nyansettelser, opprykk og permisjoner

Forbundskontoret har 35 medarbeidere, hvor 16 er heltidstillitsvalgte, 15 er fast ansatte og to er vikarer. Vi har en stabil arbeidsstokk, men det har i landsmøteperioden naturlig nok vært noen endringer blant de ansatte og valgte på forbundskontoret.

På landsmøtet i 2022 ble Ørjan Hjortland valgt som forbundsnestleder. Tidligere forbundsnestleder Vegar Monsvoll ble ansatt i en stilling som prosjektleder for pensjon, frem til 31.12.2023. Denne stillingen ble fornyet fram til 31.12.2024 og deretter ble prosjektstillingen omgjort til et verv. Vervet, med en varighet på to år, ble lyst ut og etter en søknadsprosess ble Monsvoll ansatt i stillingen.

Forbundssekretær Finn Tore Pettersen fungerte som leder av tariff- og arbeidslivsavdelingen, men ble formelt ansatt – etter en søknadsprosess – i november 2023. Kari Anne Kristiansen ble valgt som forbundssekretær, med hovedansvar for likestillings- og mangfoldsarbeid, i februar 2023. I tillegg gikk politisk rådgiver Morten Mossin ut i permisjon februar 2023, og i mars samme året ble Erik Sandsmark Idsøe ansatt som vikar. 31. januar 2024 besluttet Mossin å si opp, og Idsøe ble dermed fast ansatt.

Ved kurs- og konferanseavdelingen har Marit Salater Rotmo fungert som opplæringsansvarlig. Da vervet ble utlyst i november 2023, ble Salater Rotmo valgt for halvannet år, ut perioden til mars 2025. 

Ved administrasjonsavdelingen har det vært endringer når det gjelder lønns- og regnskapsmedarbeidere. Unn-Sissel Hanssen gikk av med pensjon i desember 2023, mens Elin Sandvik startet i et vikariat 10. januar 2024. 

I tillegg har det vært endringer på kommunikasjons- og markedsavdelingen. Kommunikasjonsrådgiver og webredaktør Marius Aune Krogstad gikk ut i 20 prosent permisjon oktober 2023 og i mars 2024 ble permisjonen utvidet til 30 prosent. 7. oktober startet Sindre Nakken i en 50 prosent stilling som SoMe-rådgiver.