Økt forutsigbarhet og tydeligere arbeidsavtaler
Dette fremkommer i «Tydeligere og mer forutsigbare arbeidsvilkår». Lovvedtak 8 (2023 – 2024) – stortinget.no.
Selv om den kommende lovendringen krever nye utkast til arbeidsavtaler, har både Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet (DFD) og Politidirektoratet (POD) ventet med å fornye sine utkast. Prosjektet har samarbeidet med UNIO om å levere forslag til endringer hos DFD. Utkast fra DFD kom 17. juni 2024. Kort oppsummert har DFD endret sine utkast på flere vesentlige punkter, men ikke helt i tråd med hva Politiets Fellesforbund mener loven krever.
Nå har Politiets Fellesforbund startet innledende møter med POD, før drøftinger om nye utkast for politiet. Politiets Fellesforbund vil arbeide for at disse utkastene er i tråd med landsmøtevedtaket. Det er i skrivende stund for tidlig å si om endringene vil ha den ønskede effekten som landsmøtet har vedtatt.
Personalreglement endelig på plass
I forbindelse med at statsansattloven kom i 2017 ble virksomhetene gitt frist til 1. juli 2019 om å forhandle fram et nytt personalreglement. Politiets Fellesforbund kom ikke til enighet med (POD) om hvor lenge det skulle være mulig for arbeidsgiver å ansette såkalt administrativt (uten utlysning). Uenigheten ble brakt inn for domstolene, og ble behandlet hele veien opp til Høyesterett. Høyesterett kom til at uenigheten måtte løses innenfor hovedavtalenes bestemmelser om tvisteløsninger.
Siden det tar tid å få en sak igjennom rettssystemet, hadde det allerede gått noen år siden uenigheten startet. Istedenfor å starte tvisteløsning på en forhandling som lå tilbake i 2019, kalte POD inn partene til nye forhandlinger. Forhandlingene startet april 2023, og vi hadde på plass et nytt personalreglement fra 1. juli 2023.
De største endringene i gjeldende personalreglement er sammensetningen av de ulike ansettelsesrådene, samt at det i visse tilfeller er gitt anledning til utvidelse av administrativ ansettelse fra seks til tolv måneder. Årsaken til at Politiets Fellesforbund kunne akseptere dette var at det er ikke noen generell adgang til administrativ ansettelse i tolv måneder. Skal det utvides fra seks til tolv måneder, skal det først være drøftet med tillitsvalgte, og partene har en felles protokolltilførsel om at ordningen skal evalueres etter to år. Vi vil derfor følge nøye med hvordan ordningen forvaltes og om nødvendig kreve nye forhandlinger dersom det viser seg at ordningen misbrukes.
Ny tilpasningsavtale fremforhandlet
Det ble fremforhandlet en ny hovedavtale i staten for perioden 1. januar 2023 til og med 31. desember 2025. Siden hovedavtalen er overordnet, skal det også i hver virksomhet fremforhandles en avtale om medbestemmelse som er tilpasset den enkelte virksomhet og de ansattes behov.
Forhandlingene viste seg å bli meget krevende. Fra Politiets Fellesforbund sin side la vi i et HMS-perspektiv stor vekt på at tillitsvalgte som jobber i turnus også må ha en reell mulighet til å kunne utføre sitt tillitsverv. I slike tilfeller må møter i regi av arbeidsgiver planlegges godt, slik at det tas hensyn til den samlede belastningen for de tillitsvalgte.
Forhandlingene førte ikke fram, og Politiets Fellesforbund krevde saken avgjort av en partssammensatt tvistenemnd med en uavhengig nemndsleder. En nemndsbehandling er som en mini-rettssak hvor partene sender inn sine skriftlige partsinnlegg i forkant før partene møtes i nemnda og holder sine muntlige innlegg. Nemndas medlemmer får da anledning til å stille partene muntlige spørsmål.
En enstemmig nemnd kom fram til et resultat vi er godt fornøyde med:
«Det skal tas særlig hensyn til tillitsvalgte som arbeider turnus slik at også disse kan utøve medbestemmelse på vegne av organisasjonens medlemmer. Ved tjenesteplanlegging og ved planlegging og gjennomføring av møter om medbestemmelse skal det tas hensyn til den samlede belastning for den tillitsvalgte. Dette innebærer ingen utvidede rettigheter i forhold til hovedavtalens bestemmelser om lønn og tjenestefri».
Partssamarbeidet og medbestemmelse er nøkkelfaktorer i arbeidslivet. Da må det legges til rette for at tillitsvalgte kan utøve dette uavhengig av hvilke arbeidstidsordninger de går på. Det er derfor beklagelig at en sak om partssamarbeid må finne sin løsning i en nemnd og ikke blant partene nesten ett år etter at forhandlingene begynte.