Stadig mer synlig i mediebildet

Politiets Fellesforbund er godt synlige i media, samtidig som vi også har økt satsningen på sosiale medier. Vi bruker media helt bevisst for å påvirke politiske prosesser og beslutninger. En god del saker initierer vi selv, men Politiets Fellesforbund er også en attraktiv organisasjon som media ønsker kommentarer fra.

Det er ingen tvil om at mediebildet de senere årene har endret seg betydelig og er mer fragmentert. Kampen om oppmerksomhet er mer krevende, men likevel opplever vi at Politiets Fellesforbund tar plass og markerer seg som en tydelig fagforening. 

I denne landsmøteperioden har Politiets Fellesforbund vært omtalt 3 310 ganger i media. Av disse var 2 230 av disse var nettsaker, 724 i papiraviser og 356 av sakene ble publisert i TV og radio.

Kommunikasjonsundersøkelse


Høsten 2023 gjennomførte vi en kommunikasjonsundersøkelse, det såkalte PR-Barometeret, i samarbeid med Aalund. Undersøkelsen målte journalisters oppfatning av Politiet Fellesforbund sitt pressearbeid og generelle medieprofil. Politiets Fellesforbund fikk gode resultater og scoret godt over gjennomsnittet. Vi skal fortsette å jobbe aktivt opp mot media. Målet er at vi skal være den foretrukne kilden i saker som omhandler våre prioriterte områder og medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår.

Kanalstrategi


Vi har i denne landsmøteperioden styrket arbeidet på sosiale medier ytterligere. Det er laget en egen kanalstrategi som skal sikre at vi når ut til målgruppene våre på en effektiv måte. Vi vurderer til enhver tid hvilke plattformer det er hensiktsmessig at vi er til stede på. I forlengelsen av denne satsningen har vi høsten 2024 ansatt en SoMe-rådgiver. Vi ønsker å bli enda bedre, mer synlige og skape enda større engasjement.

www.pf.no


Politiets Fellesforbund sine nettsider skal være enkle og funksjonelle. www.pf.no er, sammen med Facebook-siden, vår informasjonskanal nummer en. Nettsidene er godt besøkt, og per i dag har vi flere enn 10 000 sidevisninger i uken. Gjennomsnittlig engasjementstid per besøkende er ett minutt på en side.

Fra 1. januar til 24. oktober 2024 har pf.no hatt 473 399 unike sidevisninger. Det er på samme nivå sammenlignet med samme periode året før. Statistikken over besøk til pf.no preges i 2024 naturlig nok av streiken og informasjon knyttet til den, men også til reforhandling av ATB. Siden våre nåværende nettsider ble lansert i januar 2018 er det gjort enkelte grep for å forbedre dem, og vi går nå inn i en prosess hvor vi vurderer hvordan vi best utvikler nettsidene fremover i takt med endrede trender og behov hos brukerne.

Sosiale medier

Facebook

Vi har til sammen 13 012 følgere per 25. oktober 2024, en økning på 438 siden sist landsmøte. Slik øker Facebook jevnt og er fortsatt vår største sosiale medier-kanal, selv om også andre plattformer er i vekst. Facebook er fortsatt en svært viktig kanal for å skape engasjement og kjennskap til våre prioriterte saker og budskap, som under streiken, selv om stadige endringer i Metas algoritmer gjør at vi stadig må tenke nytt for å nå ut med innholdet vårt.

Instagram

Politiets Fellesforbunds Instagram-profil har økt jevnt siden vi satte i gang publisering på denne plattformen i januar 2021. Per oktober 2024 har vi 2 431 følgere, en økning fra 1324 per september 2022. Her publiserer vi bilder fra aktiviteter relevante for Politiets Fellesforbund og grafikker og illustrasjonsbilder i forbindelse med prioriterte budskap. Vi har i perioden økt aktiviteten på Instagrams historie-funksjon (stories), og har ambisjon om å øke publiseringen av Reels-videoer. I tillegg vurderer vi fortløpende hvilke verktøy vi tar i bruk, inkludert Instagrams nye Threads-app.

Snapchat, LinkedIn og YouTube

Politiets Fellesforbund benytter Snapchat til rekruttering av studenter. De aller fleste av innmeldingene av politistudentene har skjedd gjennom strategisk bruk av Snapchat. Ved studiestart og ved ulike vervekampanjer har Politiets Fellesforbund implementert filter og annonser på politihøgskolene i Bodø, Stavern og Oslo for maksimal synlighet. 

Vi har også benyttet Snapchat-annonser til forsikringskampanjer for våre medlemmer. Filter og annonser har blitt aktivert på de største politistasjonene i landet. Å benytte Snapchat for å informere og engasjere medlemmene om våre tilbud og tjenester, har gitt gode resultater.

I tillegg er vi også til stede på LinkedIn, hvor vi har økt tilstedeværelsen betraktelig. Vi deler primært artikler fra pf.no og annet relevant innhold, og har på LinkedIn økt antall følgere betydelig til 1547 per oktober 2024. Vi er også til stede på YouTube, hvor vi legger ut videoer som skal publiseres på pf.no, og har 169 abonnenter per 25. oktober 2024. Vi har også en konto på X, men vi er ikke aktive brukere.

«I varetekt – om politi og politikk»


Politiets Fellesforbund har sin egen podkast. Det er en samfunnspolitisk podkast om politiets samfunnsoppdrag, politikken rundt etaten, problemstillinger knyttet til politiets oppgaver og ikke minst de gode politihistoriene. Hver episode varer i ca. 30 minutter. Fram til 24. oktober 2024 har podkastepisodene blitt lastet ned flere enn 440 091 ganger. På grunn av kapasitetshensyn måtte vi sette podkasten på en lengre pause, men den er nå startet opp igjen med slipp av ny episode en gang i måneden.

Nyhetsbrev

Politiets Fellesforbund sender ut et eget nyhetsbrev cirka en gang i måneden og inneholder aktuelle saker fra www.pf.no. Nyhetsbrevet går til samtlige medlemmer, men alle som ønsker kan melde seg på og få det tilsendt. Åpningsprosenten ligger nå fast på 60 prosent, til sammenligning er den vanlige gjennomsnittsraten på nyhetsbrev på ca. 25 prosent. Medlemsundersøkelsen bekrefter også at dette er en viktig kilde for å hente informasjon og nyheter om Politiets Fellesforbunds arbeid.

Endringer i kommunikasjons- og markedsavdelingen 

Kommunikasjonsrådgiver og webredaktør Marius Aune Krogstad gikk ut i 20 prosent permisjon oktober 2023 og i mars 2024 ble permisjonen utvidet til 30 prosent. 7. oktober startet Sindre Nakken i en 50 prosent stilling som SoMe-rådgiver.