Det er ingen tvil om at mediebildet de senere årene har endret seg betydelig og er mer fragmentert. Kampen om oppmerksomhet er mer krevende, men likevel opplever vi at Politiets Fellesforbund tar plass og markerer seg som en tydelig fagforening.
I denne landsmøteperioden har Politiets Fellesforbund vært omtalt 3 310 ganger i media. Av disse var 2 230 av disse var nettsaker, 724 i papiraviser og 356 av sakene ble publisert i TV og radio.
Kommunikasjonsundersøkelse
Høsten 2023 gjennomførte vi en kommunikasjonsundersøkelse, det såkalte PR-Barometeret, i samarbeid med Aalund. Undersøkelsen målte journalisters oppfatning av Politiet Fellesforbund sitt pressearbeid og generelle medieprofil. Politiets Fellesforbund fikk gode resultater og scoret godt over gjennomsnittet. Vi skal fortsette å jobbe aktivt opp mot media. Målet er at vi skal være den foretrukne kilden i saker som omhandler våre prioriterte områder og medlemmenes lønns- og arbeidsvilkår.
Kanalstrategi
Vi har i denne landsmøteperioden styrket arbeidet på sosiale medier ytterligere. Det er laget en egen kanalstrategi som skal sikre at vi når ut til målgruppene våre på en effektiv måte. Vi vurderer til enhver tid hvilke plattformer det er hensiktsmessig at vi er til stede på. I forlengelsen av denne satsningen har vi høsten 2024 ansatt en SoMe-rådgiver. Vi ønsker å bli enda bedre, mer synlige og skape enda større engasjement.
www.pf.no
Politiets Fellesforbund sine nettsider skal være enkle og funksjonelle. www.pf.no er, sammen med Facebook-siden, vår informasjonskanal nummer en. Nettsidene er godt besøkt, og per i dag har vi flere enn 10 000 sidevisninger i uken. Gjennomsnittlig engasjementstid per besøkende er ett minutt på en side.
Fra 1. januar til 24. oktober 2024 har pf.no hatt 473 399 unike sidevisninger. Det er på samme nivå sammenlignet med samme periode året før. Statistikken over besøk til pf.no preges i 2024 naturlig nok av streiken og informasjon knyttet til den, men også til reforhandling av ATB. Siden våre nåværende nettsider ble lansert i januar 2018 er det gjort enkelte grep for å forbedre dem, og vi går nå inn i en prosess hvor vi vurderer hvordan vi best utvikler nettsidene fremover i takt med endrede trender og behov hos brukerne.